Med nya seniorkonton och ett förenklat app-läge vill Uber underlätta vardagen för äldre och ge anhöriga ökad trygghet. Den nya funktionen lanseras i hela Sverige och är ett steg mot att göra plattformen mer inkluderande för alla åldrar.
Enkelhet och självständighet i fokus
För många äldre kan digitala tjänster kännas överväldigande. Uber tar nu ett steg mot att bryta den digitala barriären genom att lansera seniorkonton – ett nytt sätt att resa tryggt, enkelt och självständigt. Den nya funktionen erbjuder större text, färre steg i appen och möjlighet att spara favoritplatser, allt för att göra upplevelsen mer tillgänglig.
– Seniorkonton och enkelt läge är det senaste steget i vårt arbete i att göra Uber till ett alternativ för hela familjen – oavsett ålder. Efter lanseringen av Uber Teens förra året är vi stolta över att kunna stötta familjer i alla livets skeden med verktyg som sätter enkelhet, säkerhet och trygghet i fokus. Dessa funktioner handlar om att hjälpa äldre behålla sin självständighet och hålla kontakten, samtidigt som anhöriga kan känna sig trygga med att Uber finns där som ett stöd, säger Peter Löfstrand, Nordenchef på Uber.
Funktioner som förenklar vardagen
Med ett seniorkonto kan användaren resa till exempelvis vårdcentralen, träffa familjen eller ta sig till butiken utan teknisk stress. Appens gränssnitt är anpassat med tydligare knappar och mer lättläst information. Samtidigt har anhöriga möjlighet att stötta på distans – de kan boka eller hantera resor, följa färdvägar i realtid och hjälpa till vid behov.
Funktionen är tillgänglig via Ubers befintliga familjeprofiler. Så här fungerar det i praktiken:
- En familjemedlem skapar en familjeprofil i Uber-appen.
- Den äldre bjuds in via sms och får hjälp att skapa ett konto.
- När kontot är skapat kan användaren resa själv eller be om hjälp.
För äldre som föredrar fullständig självständighet finns även ett så kallat “enkelt läge”, som kan aktiveras i appens tillgänglighetsinställningar. Denna version av appen är förenklad och anpassad för att minska den digitala tröskeln utan att tumma på användarens kontroll.
Stora skillnader i digitalt stödbehov
Bakgrunden till initiativet är ett ökande behov av digitalt stöd bland Sveriges äldre. Enligt Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet 2024 behöver personer över 75 år sex gånger så mycket hjälp med digitala tjänster jämfört med yngre vuxna. Totalt sett är hjälpbehovet fyra gånger större bland pensionärer än hos yngre generationer.
Med seniorkonton vill Uber bidra till att minska detta digitala utanförskap.
Tillgängligt i hela landet
Seniorkonton och enkelt läge är nu tillgängliga i samtliga städer där Uber är verksamt i Sverige. Dessutom krävs det inte att den äldre och familjeorganisatören bor på samma ort – stöd på distans är fullt möjligt, vilket gör lösningen flexibel även för familjer som bor långt ifrån varandra.
Lanseringen är en fortsättning på Ubers arbete med att inkludera fler användargrupper i sin plattform och att svara på ett växande behov av digitalt stöd för äldre i samhället.





